GIESSENBURG - ProRail heeft het de laatste tijd niet makkelijk. De ene dag legt het personeel het treinverkeer plat, de andere dag wordt de spoorbeheerder geteisterd door computerstoringen waardoor de treinen langdurige vertragingen oplopen. Toch wanhoopt directeur Bert Klerk niet. "Ons imago is slechter dan onze prestaties."

"De storingen zijn betreurenswaardig", zei hij dinsdag. "Maar het gaat steeds beter met ProRail. Het aantal storingen op het spoor is afgelopen jaar met 19 procent afgenomen vergeleken met 2003."

Flinke kuren

Zaten de Nederlandse Spoorwegen jaren geleden in het verdomhoekje, nu dreigt ProRail die kant op te gaan. De NS heeft zijn zaken inmiddels redelijk op orde. Maar de seinen en wissels, het terrein van ProRail, vertonen zo nu en dan flinke kuren.

Zondag was het treinverkeer rondom Amsterdam ontregeld door een storing in een computersysteem. Maandag heeft ProRail veel last gehad van de hitte, waardoor de besturing van de seinen en wissels werd bemoeilijkt. Het treinverkeer was hierdoor uren ontregeld.

Nieuwe directie

De storing van zondag was voor reizigersvereniging Rover aanleiding om de positie van de ProRail-directie ter discussie te stellen. "Wellicht is een nieuwe directie wel in staat om de problemen te onderkennen en op te lossen", aldus een woordvoerder.

De NS heeft bovendien "op het hoogste niveau" om opheldering gevraagd over de problemen, zei een woordvoerder. Met Klerk is in ieder geval niet gesproken, hoewel de directeur dinsdag wel een boodschap had voor NS-topman Aad Veenman. Als ProRail zijn best doet een storing te verhelpen, moet de NS alles op alles zetten om de treinen zo snel mogelijk weer te laten rijden, aldus Klerk.

ProRail moet zich aan harde afspraken houden die met minister Peijs (Verkeer) zijn gemaakt. Zo mogen er dit jaar maximaal 7100 storingen plaatsvinden die invloed hebben op het treinverkeer. Dit moet afnemen tot 6500 in 2008. In deze cijfers zijn naast technische mankementen onder meer ook zelfdodingen en blikseminslagen verwerkt.

Verbeteringen

Om de technische storingen terug te brengen, voert ProRail allerlei verbeteringen door, zoals het ombouwen van wissels en het robuuster maken van kabelverbindingen. Bovendien had Klerk goed nieuws voor de reiziger. Een storing zoals die afgelopen zondag plaatsvond, moet in 2007 tot het verleden behoren. Het computersysteem is dan vervangen.