KONTICH - Meer mannen gaan naar de supermarkt. De boodschappenlijstjes zijn langer en het koopgedrag selectiever. Dat blijkt uit onderzoek naar de invloed van de prijzenoorlog tussen de supermarkten op het koopgedrag in Nederland van Retail Insights uit het Belgische Kontich.

Ruim een op de zes bezoekers van een supermarkt in ons land is man. "Twee jaar geleden lag dat percentage nog een stuk lager", zegt K. Laureys van het onderzoeksbureau. "Deze groei is vooral te zien onder jonge mannen en is een gevolg van de emancipatie. Mannen worden vaker betrokken bij het huishouden."

In vergelijking met omringende landen blijft Nederland nog steeds achter. Dat heeft volgens Laureys er vooral mee te maken dat veel vrouwen parttime werken en dat er veel supermarkten in de directe omgeving van huis en school zijn. "Vrouwen halen snel even boodschappen. Maar vooral in het weekeinde ligt het percentage mannen veel hoger. Dan worden ook geregeld met het gehele gezin boodschappen gedaan."

De gemiddelde leeftijd van de supermarktbezoeker is gestegen en bedraagt inmiddels 48,5 jaar. Het planmatig kopen nam toe van 20 naar 30 procent. "De boodschappenlijstjes zijn ook langer geworden."

Volgens Laureys wordt door de prijzenslag tussen de supermarkten meer naar aanbiedingen gekeken en bij meerdere supermarkten gekocht. "Vroeger waren mensen trouwer aan een winkel. Nu bezoeken Nederlanders gemiddeld tussen de twee tot drie verschillende supermarkten. Voorraadaankopen doen ze vooral bij winkels in het goedkopere segment, zoals Dirk van den Broek, Aldi of Edah. De tussentijdse aankopen en de boodschappen voor speciale gelegenheden, zoals het verzorgen van etentjes, bij de Albert Heijn."

Retail Insights ondervroeg 1200 bezoekers van supermarkten. Het onderzoek is deze maand gepresenteerd op een vakseminar voor de levensmiddelenbranche onder de titel "De consument wikt, de shopper beschikt."