De Chinese webwinkelgigant Alibaba maakt een stormachtige groei door. Het bedrijf maakte afgelopen drie maanden minder winst, maar de omzet steeg wel door tal van investeringen in bijvoorbeeld clouddiensten en supermarkten.

In de drie maanden tot en met juni steeg de omzet met 61 procent op jaarbasis tot 11,8 miljard dollar. Ook vorig kwartaal steeg de omzet flink. Door de vele investeringen ging de winst wel omlaag, met 41 procent naar zo'n 1,3 miljard dollar.

Alibaba heeft in China een eigen supermarktketen, genaamd Hema. Die wordt momenteel flink uitgebreid, in een poging minder afhankelijk te worden van de normale webwinkelactiviteiten. Online kampt Alibaba in eigen land met toenemende concurrentie van JD.com en Pinduoduo.

Onlangs sloot Alibaba een deal met de Amerikaanse supermarkt Kroger. Die gaat via de kanalen van Alibaba producten aan de man brengen in China. Volgens kenners reageerden de Chinezen zo op de overname van supermarkt Whole Foods door hun Amerikaanse rivaal Amazon.

Er is overigens geen verband tussen de Chinese Hema en de HEMA uit Nederland. De keten heeft als logo een nijlpaard. Het Chinese woord voor nijlpaard spreek je min of meer uit als hema.