Nederland heeft de meeste publieke laadpalen voor elektrische auto's van alle landen in de Europese Unie, maar het zijn er niet genoeg. Mobiliteitsvereniging RAI zegt namens de autobranche dat voor 2030 nog zo'n drie miljoen extra publieke laadpalen nodig zijn.

Volgens het huidige regeerakkoord moeten vanaf 2030 alle nieuw verkochte auto's elektrisch zijn en dat betekent dat de behoefte aan laadmogelijkheden stijgt.

"Je kunt deze doelstelling alleen halen als er voldoende laadpalen zijn", zegt een woordvoerder van RAI Vereniging tegen NU.nl. "Het gaat om meer laadinfrastructuur op straat: semipubliek, privaat en snellaadpunten."

In Nederland waren eind juni 32.875 publieke laadpalen te vinden. Dat zijn laadpunten voor elektrische auto's en hybrides met een stekker die allemaal met dezelfde soort laadpas 24 uur per dag te gebruiken zijn.

2 miljoen palen voor de overheid

De woordvoerder van RAI Vereniging vertelt dat de overheid moet zorgen voor twee van de drie miljoen extra palen. De vereniging pleit ervoor dat deze investering onderdeel wordt van het Klimaatakkoord.

In totaal zijn er 122.000 laadpalen in Nederland. Nummer twee Duitsland moet het doen met 'slechts' iets meer dan 25.000 openbare laadpalen. Frankrijk en Groot-Brittannië hebben er respectievelijk zestienduizend en veertienduizend.

Jaarlijks worden nu nog 400.000 tot 450.000 auto's verkocht in Nederland. Vanaf 2030 mogen dat volgens het huidige regeerakkoord alleen nog maar volledig elektrische auto's zijn. "Die moeten allemaal aan de stekker", zegt de woordvoerder van RAI Vereniging.