Deelfietsen zijn wereldwijd bezig aan een opmars. De branche groeit onder meer verder door technologische mogelijkheden van smartphones.

Bovendien zien mensen de deelfiets als een schoner en flexibeler alternatief voor auto’s in drukke steden, schrijft adviesbureau Roland Berger in een dinsdag verschenen rapport.

Wereldwijd bestaan er circa 1.250 fietsdeelprogramma's, variërend van gratis bedrijfsfietsen tot betaald gebruik. Samen zijn die goed voor meer dan 10 miljoen fietsen, tegenover een kleine 1,3 miljoen in 2015.

Volgens het adviesbureau groeit de deelfietsmarkt de komende jaren nog stevig door. Ze verwachten dat de markt jaarlijks met 20 procent zal groeien tot een waarde van 8 miljard euro in 2021.

De meeste deelfietsen zijn in Aziatische landen te vinden. Zo tellen alleen de Chinese steden Peking en Shanghai al respectievelijk 2,3 miljoen en 1,7 miljoen deelfietsen.

De groei in China valt te verklaren door fikse investeringen van private ondernemers. Ook gelden er weinig regels voor de deelfietsmarkt in China, waardoor ondernemingen in veel steden geen licentie hoeven aan te vragen om hun fietsen op de markt te brengen. 

Europa volgt op de tweede plek, maar met veel lagere aantallen deelfietsen. In Parijs zijn de meeste te vinden: zo'n achttienduizend. Daarna volgen Londen en Berlijn met respectievelijk vijftienduizend en veertienduizend stuks.

Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!