AMSTERDAM - Na een periode van vier jaar wil ABN Amro zijn hypotheken weer via tussenpersonen aan de man brengen. Op die manier hoopt de bank zijn afgenomen marktaandeel te herstellen. Dat heeft een woordvoerder van ABN Amro donderdag bevestigd.

In 2001 stopte de bank de verkoop van hypotheken onder het label ABN Amro via de zogeheten intermediairs. De tussenpersonen mochten alleen de hypotheken van ABN Amro-dochter Bouwfonds aanbieden.

De maatregel pakte voor het merk ABN Amro slecht uit. Het marktaandeel liep in de daaropvolgende jaren terug van 15 tot 6,5 procent. Het laatste halfjaar is het marktaandeel, dankzij een mediacampagne, weer opgelopen tot 7,5 procent. Bouwfonds zit op een marktaandeel van 6,5 procent.

Opeten

Onderzoek heeft aangetoond dat verkoop via intermediairs de omzet verder kan vergroten, aldus de woordvoerder. De hypotheken van ABN Amro en Bouwfonds kunnen volgens de studie goed naast elkaar bestaan, zonder dat ze elkaar 'opeten'.

ABN Amro besloot in maart de eigen hypotheekactiviteiten te bundelen met die van Bouwfonds. De combinatie is goed voor het in grootte derde hypotheekbedrijf van Nederland. Rabobank is momenteel marktleider in hypotheken, gevolgd door ING (Postbank, Nationale Nederlanden, ING Bank).

Herintroductie

ABN Amro hoopt binnen enkele maanden met de grote intermediairs (De Hypotheker, De Hypotheekshop) overeenstemming te hebben bereikt over de herintroductie van het verkoopkanaal. "Wij zoeken momenteel de samenwerking. Dat is een kwestie van praten en vertrouwen winnen", legt de zegsman uit. Punten die nog verder moeten worden uitgewerkt, zijn de bonussen en provisiestructuren voor de tussenpersonen en het productpakket dat intermediairs willen.