In het EYE Filmmuseum in Amsterdam vindt volgende maand een beleggerscongres plaats dat helemaal aan cannabis gewijd is. Volgens de organisatoren is dat voor het eerst in Europa.

Het verwerken van wiet in drankjes of chocola is bijvoorbeeld een trend die grote investeringskansen zou bieden. Volgens initiatiefnemer en dagvoorzitter Michael Kraland zijn nu nog vooral bedrijven uit Canada en de Verenigde Staten bezig met producten op basis van cannabis.

In Europa gaat dat door wetgeving nog niet zo makkelijk, maar bij volledige legalisatie zou de Europese cannabismarkt over tien jaar goed kunnen zijn voor meer dan 100 miljard euro, blijkt uit onderzoek. Die studie zal op het congres nader toegelicht worden.

Met het 'groene goud' is nu al veel geld gemoeid. Zo stak drankenconcern Constellation Brands onlangs zo'n 3,8 miljard dollar in het Canadese Canopy Growth, dat medicinale wiet kweekt. In Toronto ging de beurskoers van dat bedrijf vervolgens flink omhoog.

De Amerikaanse brouwer Lagunitas, eigendom van Heineken, heeft in de Verenigde Staten daarnaast een non-alcoholisch cannabisdrankje, genaamd Hi-Fi Hops, op de markt gebracht.

Nieuwste ontwikkeling op cannabisgebied

Op de zogeheten Cannabis Capital Convention in Amsterdam op 26 september zullen twee analisten van de Duitse Berenberg Bank de recente deal van Constellation Brands toelichten.

Ook zijn er verschillende bedrijven, waaronder de Nederlandse medicinale cannabisproducent Bedrocan, aanwezig om de nieuwste ontwikkelingen te bespreken en hun perspectief op de Nederlandse en Europese markt te schetsen.