HOOFDDORP - Hoewel het vliegverbod al enkele weken geleden is ingetrokken, ondervindt Onur Air er nog steeds veel hinder van. "Het is geen gemakkelijke situatie", zei E. Aksak van de Turkse luchtvaartmaatschappij woensdag. De passagiers blijven weg en het regent claims.

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) legde Onur Air 12 mei een vliegverbod op wegens de vele mankementen aan de vliegtuigen. Ook in Frankrijk, Zwitserland en Duitsland was de vervoerder niet meer welkom. Twee weken later werden de vier verboden weer ingetrokken.

Schadeclaims

Sindsdien komen veel passagiers met schadeclaims aanzetten, zei Aksak. Zei eisen geld voor de onkosten die ze hebben gemaakt toen de vluchten van Onur Air niet meer werden toegelaten in het Nederlands luchtruim. "Bovendien komen de touroperators nog met claims", voegde hij daaraan toe. De reisorganisaties hebben volgens Aksak nog geen definitief bedrag in gedachten.

Bovendien blijken passagiers nog niet veel vertrouwen in het bedrijf te hebben. Voorheen voerde Onur Air wekelijks 55 tot zestig retourvluchten vanuit Nederland uit op Turkije. Dat is inmiddels afgenomen tot zo'n twintig per week. Het marktaandeel in Nederland op vakantievluchten naar Turkije is gedaald van ongeveer 60 procent tot 30 procent, aldus Aksak.

Onduidelijkheid

"Veel passagiers vragen zich af wat er nu eigenlijk aan de hand is", verklaarde Aksak. "Er is nog veel onduidelijkheid en daarom kiezen reizigers voor andere luchtvaartmaatschappijen. De enige steun die we krijgen, komt van de touroperators die met ons willen vliegen."

Aksak hoopt dat een rechtszaak tegen de Inspectie Verkeer en Waterstaat ervoor zorgt dat de Nederlanders weer vertrouwen in de onderneming krijgen. Onur Air wil de schade verhalen op de Nederlandse inspectie en op de toezichthouders in Frankrijk, Zwitserland en Duitsland.

Schade

De totale schade bedraagt in ieder geval 30 miljoen euro, maar daar komt de reputatieschade nog bij. Het uiteindelijke bedrag kan rond de 60 miljoen euro uitkomen. De IVW zou daarvan zeker 15 tot 20 miljoen euro moeten betalen, vindt Onur Air.

Advocaat F. Vreede van Onur Air zei woensdag tijdens een hoorzitting dat de IVW zich "het hoofd op hol heeft laten brengen" door de media en een incident op de luchthaven van Antalya. Het vliegverbod had nooit opgelegd mogen worden, aldus Vreede. De vliegtuigen zijn volgens hem veilig en de IVW had het recht niet alle toestellen te weigeren. Tijdens de hoorzitting over het vliegverbod wilde de inspectie niet op de aantijgingen van Vreede reageren.