De Amerikaanse huizenverhuursite Airbnb annuleert een winactie waarbij het bedrijf een overnachting op de Chinese Muur weggaf. Volgens de Chinese lokale overheid had Airbnb geen toestemming voor de campagne.

De culturele commissie van Yanqing District vindt dat een overnachting op de Chinese Muur niet past binnen het beleid voor behoud van het monument, schrijft persbureau Reuters donderdag. De Chinese Muur staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO.

Het Amerikaanse bedrijf Airbnb hield een actie via sociale media waarbij fans een verblijf op de Chinese Muur konden winnen. De winnaars kregen een overnachting, diner en wandeltocht.

De marketingcampagne kreeg veel aandacht. Critici noemen een overnachting op de muur respectloos en zijn bang dat het schade toebrengt aan het monument.

De culturele commissie verklaarde eerder deze week dat Airbnb geen toestemming voor de campagne heeft. Volgens de lokale overheid heeft het Amerikaanse bedrijf ook niet om goedkeuring gevraagd.

In een persverklaring schrijft Airbnb dat het bedrijf het standpunt van de overheid begrijpt en respecteert. Daarom staakt Airbnb de winactie.

Het bedrijf stelt wel dat de campagne tot stand kwam "na maandenlang overleg en overeenstemming met de overheid".