De gemeenteraad van New York geeft een jaar lang geen nieuwe vergunningen meer aan taxidiensten zoals Uber en Lyft. De stad wil op die manier de groei beperken van het aantal auto's dat vervoersdiensten aanbiedt.

In 2015 reden er 12.600 taxi's rond in de stad, dit jaar zijn dat er al 80.000. Terwijl er in 2015 voornamelijk reguliere, gele taxi's rondreden, zijn dit er nu nog maar 14.000. Dat is minder dan 20 procent van alle taxi's in New York.

Dat betekent dat zo'n 80 procent van de taxi's via apps zoals Uber en Lyft rijdt. Deze diensten zijn veelal goedkoper dan reguliere taxi's.

De stijging van het aantal taxidiensten leidde tot een flinke inkomensdaling voor chauffeurs en een toename van het aantal verkeersopstoppingen.

Minimumloon voor taxichauffeurs

Burgemeester Bill de Blasio van New York is blij met de tijdelijke vergunningstop. Hij pleitte drie jaar geleden al voor een soortgelijke beperking.

Zijn voorstel werd afgewezen, nadat Uber met een grote marketingcampagne bestuurders en klanten opriep te protesteren tegen de vergunningstop.

De Blasio wil verder een minimuminkomen voor bestuurders van taxi's invoeren.

Reacties van Uber, Lyft en andere chauffeurs

Uber en Lyft zijn niet blij met de vergunningstop. New York is voor Uber de grootste markt in de Verenigde Staten.

"Deze pauze van twaalf maanden is een bedreiging voor een van de weinige betrouwbare vervoersopties in de stad. Ondertussen doet de stad niets om de files op te lossen of de metro te verbeteren", zegt een woordvoerder van Uber tegen persbureau Bloomberg:

Volgs Lyft is het een stap terug in de tijd. "Door deze beperking wordt het weer moeilijker om een taxi te bemachtigen, vooral voor niet-witte New Yorkers en inwoners van de buitenwijken."

Traditionele taxichauffeurs zijn juist blij. Branchevereniging The New York Taxi Workers Alliance omschrijft de beperking op de website als "een historische overwinning voor de leden".