DOETINCHEM - De Limburgse supermarktketen Jan Linders is van alle supermarkten in Nederland het populairst bij zijn klanten. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, in opdracht van Foodmagazine. Uit de studie komt ook naar voren dat consumenten lage prijzen steeds belangrijker vinden.

In het achttiende halfjaarlijkse onderzoek van Foodmagazine zijn supermarkten beoordeeld door hun eigen klanten, op basis van 8000 werkbezoeken. Na Jan Linders (7,84 punten), die voor het eerst sinds december 2001 weer de eerste plek inneemt, volgen de Friese keten Poiesz (7,79), Jumbo (7,76), Plus (7,47) en Albert Heijn 7,45).

De marktleider, volgens de laatste gegevens beschikkend over een marktaandeel van 28,1 procent, stond niet eerder zo hoog in het lijstje van Foodmagazine. De prijzenslag heeft de waardering voor Albert Heijn doen stijgen. De supermarktketen is goedkoper geworden, maar heeft volgens de klanten tegelijkertijd zijn serviceniveau weten te handhaven.

Het minst te spreken zijn klanten over DeWitKomart. De keten komt niet verder dan 6,26 punten. De erkende prijsvechters Aldi en Lidl vinden zichzelf eveneens in de onderste regionen terug.

De onderzoekers concluderen dat klanten het prijsaspect zwaarder laten meewegen in hun beoordeling dan voorheen. Van de zeven criteria waarop de test is gebaseerd staan sinds vorig jaar 'lage prijzen' en 'aantrekkelijke aanbiedingen' op een tweede en vierde plaats. Begin 2002, toen het economisch nog beter ging, werden de twee criteria beschouwd als de minst belangrijke. De andere vijf zijn netheid, vers, ruime keuze, kwaliteit van artikelen en vriendelijkheid van het personeel.

Zo scoort op dat laatste punt Poiesz het beste. De Friese supermarkt krijgt een waardering van 8,37, een fractie beter dan Jan Linders. De snelste kassa is volgens het winkelend publiek te vinden bij Jumbo.