Minder geld voor reclame

AMSTERDAM - Vorig jaar is in Nederland voor het eerst minder geld uitgegeven aan reclame. In 2001 werd 5 miljard euro uitgegeven aan reclame, het jaar daarvoor was dat nog 100 miljoen meer.

Vooral de dagbladen leverden fors in, maar ook op radio en televisie werd minder geadverteerd. Dit heeft de Vereniging van Communicatie-adviesbureaus VEA bekendgemaakt, na een inventarisatie met BBC De Media en Reclame Bank.

De daling is veroorzaakt door de economische terugval, het ontbreken van een groot sporttoernooi en het instorten van de ICT-branche.

De overheid spendeerde wel veel geld aan de euro-campagne, maar dat was onvoldoende voor de mediabedrijven. Dat de mediabestedingen niet fors zouden stijgen was ingecalculeerd, maar met een daling hield de branche geen rekening.

De advertentieomzet van de dagbladen liep 84 miljoen terug tot ,05 miljard euro. Op televisie namen de bestedingen af met 36 miljoen euro tot 695 miljoen euro, op radio daalden de reclame-inkomsten tot 240 miljoen euro, 8 miljoen minder dan het jaar ervoor. De publiekstijdschriften deden het wel goed in het afgelopen jaar: de mediabestedingen namen toe met 10 miljoen tot miljoen euro.

De daling van de reclamebestedingen hoeft overigens niet te betekenen dat in Nederland minder reclame is gemaakt. Volgens eerder onderzoek zijn reclamespotjes, billboards en andere uitingen namelijk bijna allemaal goedkoper geworden. Alleen dagbladadvertenties behielden hun prijzen en bioscoopreclame werd zelfs duurder (7 procent). De VEA verwacht voor 2002 opnieuw lagere tarieven, behoudens voor buitenmedia (+3 procent) en dagbladen (+2 procent).

Regeerakkoord

Regeerakkoord
Wat betekent het regeerakkoord voor jouw portemonnee? 

Koophuis

Koophuis
Hoe ziet de woningmarkt er in de nabije toekomst uit?

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

NUwerk

Tip de redactie