AMSTERDAM - Supermarktketen Dirk van den Broek gaat vanaf vrijdag een mobiele kassa voor de deur van zijn concurrentie parkeren. De supermarktketen wil hiermee aantonen dat zij ondanks de prijzenoorlog de goedkoopste zijn.

Bij de zogenoemde KassaMobiel kunnen consumenten hun boodschappen opnieuw laten scannen. De KassaMobiel berekent welk bedrag ze bij Dirk betalen, voor dezelfde tas met boodschappen. Mocht een van de gescande artikelen lager geprijsd zijn dan hetzelfde product bij Dirk, dan zal via 'de Rode Prijslijn' contact gezocht worden met het hoofdkantoor en wordt de prijs direct verlaagd.

De Albert Heijn is niet bang voor de actie van Dirk van den Broek. "Wij zijn niet tegen prijsvergelijkingen, in tegendeel. Wat wij wel heel belangrijk vinden is dat er geen appels met peren worden vergeleken. Wij hebben 18.000 artikelen in ons assortiment en Dirk van den Broek 8.000 producten. Albert Heijn biedt de klant naast deze producten ook service en kwaliteit. En wij denken dat de klant dat erg waardeert. De klant beslist uiteindelijk. Uit het zomerrapport 2005 van GFK zijn wij gestegen de afgelopen jaar in waardering, volgens mij is Dirk juist gedaald," aldus woordvoerster José Mes van de Albert Heijn.

Dirk van den Broek zegt dat een eerlijke prijsvergelijking gaan uitvoeren: "A-merken worden gewoon vergeleken met A-merken. Iedereen weet dat appels en peren vergelijken niet echt opschiet. Maar ook de ene appel is de andere niet. De enige eerlijke en duidelijke vergelijking is daarom die tussen A-merken."