BUSSUM - ABN Amro gaat de komende jaren honderd van zijn in totaal 570 bankfilialen ombouwen tot zogenoemde 'financial centres'. In deze futuristisch ogende filialen wil de bank zijn klanten sneller advies kunnen geven over producten of diensten.

"De tijd dat bankkantoren worden gesloten, hebben we wel gehad", verwoordde ABN Amro-distributiedirecteur Frans van der Kraan donderdag bij de presentatie van het eerste centrum in Bussum de nieuwe trend. Terwijl steeds meer standaard bankzaken via internet worden geregeld, is er volgens hem een groeiende behoefte van klanten aan diensten waar "een persoonlijk gesprek" voor nodig is.

De nieuwe filialen, waarvan er dit jaar nog vier worden geopend in Amsterdam, Almere, Hilversum en Gouda, zullen dienen als een soort van regionaal hoofdkantoor. Klanten kunnen er gewone handelingen verrichten, zoals het openen van een bankrekening of het storten van geld. De toegevoegde waarde zit volgens de bank in het directe contact met adviseurs, voor andere producten.

Advies

"Terwijl je nu eerst een afspraak moet maken, kun je dan direct geholpen worden voor bijvoorbeeld een advies over hypotheken of beleggen", zegt Jan Peter Schmittmann, directeur van ABN Amro Nederland. "ABN Amro-personeel wordt ervoor klaargestoomd", zegt de hoogste man binnen de Nederlandse tak. Vijfhonderd zogenoemde 'product-adviseurs' krijgen een interne training, terwijl de bank er honderd extern aantrekt.

Schmittmann verbindt geen concrete financiële doelstellingen aan de nieuwe aanpak van ABN Amro. "We hopen dat meer mensen ons als huisbank nemen", is zijn ambitie. Ook wil de topman niet kwijt hoeveel geld er wordt uitgegeven aan de operatie. Van der Kraan licht wel toe dat veel van de om te bouwen filialen in principe al een opknapbeurt nodig hadden.

Meer diensten

Het toenemende belang van het persoonlijke contact met klanten in de bankenwereld wordt ook onderstreept door Klaas van der Laan, manager distributie bij de Rabobank. Deze bank heeft met circa 1300 locaties het grootste kantorennetwerk in Nederland. "De komende drie tot vijf jaar breiden we het aantal adviescentra, grotere filialen aan de rand van steden, uit naar 150 tot tweehonderd, van honderd nu", zegt hij. Eind mei meldde de Rabobank al dat het meer diensten gaat aanbieden bij zorginstellingen.