
Barbie-maker Mattel schrapt 22 procent van het personeel
De omzet van speelgoedmaker Mattel blijft dalen en daarom schrapt het bedrijf een vijfde van het personeelsbestand. De maker van onder meer Barbie-poppen en Hot Wheels-autootjes wijt de omzetdaling aan onder meer het faillissement van een van zijn grootste klanten, de speelgoedwinkelketen Toys"R"Us.
Ook de organisatie van Mattel verandert. Zo wil het bedrijf minder speelgoed zelf produceren, sluit het kantoor in New York en doet het fabrieken in Mexico van de hand. In totaal wil Mattel 650 miljoen dollar besparen.
De omzet van het bedrijf daalde voor het vierde kwartaal op rij. Dit kwartaal verloor Mattel 14 procent en daalde de omzet naar 841 miljoen dollar. Dat leidde tot een verlies van 241 miljoen dollar.
Lichtpuntjes voor de speelgoedfabrikant waren Barbie en Hot Wheels, die het beide goed bleven doen. De verkopen van Barbie-poppen groeiden met 12 procent, die van Hot Wheels gingen met 21 procent vooruit.