Nestlé heeft de handelsmerkstrijd om de vorm van de KitKat verloren. Het merk probeert al twaalf jaar om de vierbaanschocoladereep beschermd te krijgen.

Het Europees Hof oordeelt woensdag in hoger beroep dat de 'viervingerige' vorm niet onderscheidend genoeg is voor een handelsmerk. Het model van het chocolaatje waar het om gaat, is rechthoekig met vier los te breken repen.

In 2002 begon Nestlé met de aanvraag, waar het concern in 2006 een akkoord voor kreeg. Dat werd echter aangevochten door concurrent Mondelez. De rivaal produceert namelijk de Noorse snackreep Kvikk Lunsj, die eveneens vier banen heeft. Het vormde het startschot voor een jarenlange strijd in de rechtbank.

Het lukte eerst in tien Europese landen wél om een bescherming voor de vorm te krijgen. België, Ierland, Griekenland en Portugal bleken echter niet te overtuigen. In Australië, Canada en Zuid-Afrika heeft Nestlé wel het alleenrecht op de vorm.

Nestlé en Mondelez zijn vaker verwikkeld in rechtszaken om beeldmerken. Zo probeerde de laatstgenoemde al eens de kleur paars van diens Cadbury-chocoladerepen te beschermen. Nestlé blokkeerde die poging succesvol.