Mensen die te maken krijgen met incassobureau Pay Care moeten oppassen en rekeningen niet zomaar betalen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor de agressieve manier waarop het kantoor rekeningen int.

Het gaat bovendien lang niet altijd om terechte vorderingen, stelt de ACM donderdag.

De toezichthouder kreeg de afgelopen weken via klachtenloket ConsuWijzer honderden meldingen over Pay Care. Het bedrijf incasseert rekeningen van 100 tot 500 euro voor telefonische aanbiedingen over vakanties en kortingsacties.

De klagers bij ConsuWijzer zeggen dat zij niet bewust een koopovereenkomst zijn aangegaan. Sommigen hebben wel een aanbieding gehad, maar hebben helemaal niet ingestemd.

De toezichthouder vermoedt dat de overeenkomsten niet rechtsgeldig zijn en doet nader onderzoek. Eerder waarschuwden de Consumentenbond en de Belgische toezichthouder ook al voor de praktijken van Pay Care.

Niet betalen

Volgens de ACM blijft Pay Care aandringen, zodat consumenten gaan betalen. "Het bedrijf dreigt zelfs met maatregelen die zij niet mogen en kunnen nemen. Bijvoorbeeld beslag leggen op loon, een huis of bankrekening of het bedrag flink verhogen", schrijft de ACM.

Tot nu toe heeft Pay Care niet laten zien dat de rekeningen voor een incasso kloppen, meldt de toezichthouder. "Daarom hoef je de rekeningen en incasso's van Pay Care niet te betalen."

Brieven, e-mails en telefoontjes van het bureau kunnen consumenten negeren. "Vaak houden ze na verloop van tijd vanzelf op", aldus de ACM. Verder benadrukt de toezichthouder aangifte te doen als het incassobureau dreigementen uit.