De Verenigde Staten willen voor 200 miljard dollar (170 miljard euro) aan extra heffingen op Chinese goederen invoeren. Een overleg om de handelsoorlog tussen de landen te beëindigen, is volgens handelsvertegenwoordiger Robert Lighthizer op niets uitgelopen.

Amerikanen krijgen tot 31 augustus de tijd om te laten weten wat ze van de nieuwe lijst met heffingen vinden, voordat ze officieel ingaan.

"We hebben ook rekening gehouden met de impact die het heeft op de Amerikaanse bevolking", aldus een woordvoerder van de Amerikaanse regering. Op de lijst staan onder meer heffingen op banden, toiletpapier, deuren en fietsen. In totaal gaat het om meer dan tweehonderd producten.

De voorzitter van de Financiële Commissie van de Amerikaanse Senaat Orrin Hatch noemt de mogelijke nieuwe heffingen roekeloos. De Amerikaanse organisatie voor de detail- en groothandel heeft woedend gereageerd op de nieuwe heffingen. "De president heeft zijn belofte gebroken. De Amerikaanse bevolking wordt hiermee gestraft."

De Chinese onderminister van Handel liet in een reactie weten dat de aankondiging van de VS de globalisering schaadt. "Dit is niet goed voor het systeem van de Wereldhandelsorganisatie." Hij riep ook op tot samenwerking tussen China en de VS.

Eerdere heffingen

Afgelopen week zijn de eerste heffingen op Chinese goederen officieel ingegaan. Die hebben een waarde van 34 miljard dollar (28 miljard euro). China heeft laten weten de heffingen op Amerikaanse producten ook te verhogen. 

Aan de Amerikaanse grens geldt vanaf nu een extra importtarief van 25 procent op Chinese producten, variërend van halfgeleiders tot ploegmachines en vliegtuigonderdelen. Het is de eerste keer dat handelsbarrières in de VS direct tegen de volksrepubliek gericht zijn.

Chinese tegenmaatregelen gelden voor 545 Amerikaanse productsoorten, meldt de Engelstalige staatskrant China Daily. Het gaat om onder meer heffingen op sojabonen, varkensvlees, visvoer en auto's.

Het Chinese ministerie van Handel liet weten dat de acties van Trump ook schadelijk zullen zijn voor bedrijven en consumenten in de VS.