ENSCHEDE - Bierbrouwer Grolsch komt met een tweede pilssmaak. Naast Grolsch Premium Pilsner moet een lichtere variant, Grolsch Premium Blond, consumenten verleiden een pilsje te nemen.

Het is volgens de Enschedse brouwer vrij ongebruikelijk dat een bedrijf meer dan een pils aanbiedt. De biermarkt is verdeeld in pils (90 procent) en speciaalbieren.

In de campagne voor Grolsch Premium Blond gebruikt de brouwer Marylin Monroe, "de andere blonde legende die de wereld gekend heeft" als boegbeeld. Grolsch' topman Ab Pasman spreekt van een "revolutionair nieuw bier gebaseerd op een bijzondere combinatie van brouwmethoden". Het nieuwe pilsje heeft volgens Grolsch een frissere smaak.

Met de campagne gaat de brouwer de strijd aan tegen de teruglopende bierconsumptie. In 2003 dronk een gemiddelde Nederlander 78,7 liter bier, zeg maar ongeveer tien kratten per jaar. Een jaar eerder, in 2002, was dat nog bijna 80 liter per hoofd van de bevolking. Sinds de jaren negentig neemt het drinken van bier door Nederlanders af.