AMSTERDAM - Sauzenfabrikant Remia daagt Unilever voor de rechter. Remia vindt dat de verpakking van de sauzen van Calvé te veel gelijkenis vertoont met de top-down tubes van Remia. Volgens de sauzenfabrikant is de kans op verwarring bij consumenten groot en wil daar met een kort geding een einde aan maken.

Calvé veranderde recentelijk de verpakking van haar tubes van kleur en vormgeving. Al eerder dit jaar riep Remia Unilever op om de productie van deze tubes te staken, maar daaraan werd geen gehoor gegeven. Remia eist nu via de rechter dat Unilever de verpakkingen met onmiddellijke ingang uit de handel neemt en dat de productie ervan wordt gestaakt.

In april verloor Unilever nog een rechtszaak tegen de Zaanse grootgrutter Albert Heijn. De rechtbank in Arnhem bepaalde toen dat de supermarktketen met slechts twee van de dertien verpakkingen inbreuk had gepleegd op het merkenrecht. De elf andere huismerken waar Unilever over viel, mogen gewoon in de winkels blijven liggen. De rechter concludeerde dat Albert Heijn met het ontwerp van deze verpakkingen "de grenzen van het toelaatbare heeft opgezocht", maar daar niet overheen is gegaan.