'Air France-KLM wil investeren in budgetvluchten'

Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM wil een budgetmaatschappij speciaal voor langere vluchten ontwikkelen. Het management hoopt hiermee te concurreren met partijen als Norwegian, Level en Eurowings.

Dat vertellen ingewijden aan de Franse krant La Tribune. De plannen worden op dinsdag en woensdag besproken tijdens een strategische top in Nederland.

Volgens marktkenners worden trans-Atlantische budgetvluchten (longhaul-lowcost) in de luchtvaartwereld steeds belangrijker. Dat blijkt ook uit het succes van Norwegian Air. In reactie op de goede resultaten van deze luchtvaartmaatschappij hebben IAG en Lufthansa Group respectievelijk de langafstandsbudgetmaatschappijen Level en Eurowings opgericht.

Air France-KLM heeft nog geen budgetdochter voor lange vluchten en daarmee loopt de derde grote Europese luchtvaartmaatschappij achter, vinden de managers. Daarom leggen zij een plan voor zo'n nieuwe luchtvaartdienst voor aan de raad van bestuur.

XL Airways

La Tribune schrijft dat Air France-KLM mogelijk het Franse bedrijf XL Airways wil overnemen en doorontwikkelen.

Andere wensen van het management zijn uitbreiding van de prijsvechter Transavia France, eventueel door een fusie met het Nederlandse Transavia. In De Telegraaf zeggen bronnen bij Transavia Nederland dat zij "totaal geen behoefte hebben om te integreren met Transavia Frankrijk". De Nederlandse tak doet het namelijk een stuk beter dan de Franse.

Verder wil Air France-KLM nieuwe vliegtuigen voor verre vluchten kopen. Het gaat specifiek om de Airbus A321LR. Zodra het fusiebedrijf een nieuwe directeur heeft, zal die persoon beslissen of deze plannen doorgaan.

Lees meer over:
Tip de redactie