De vakbonden FNV en CNV zien kans op betere EU-regelgeving voor vrachtwagenchauffeurs, nu het Europees Parlement donderdag wetsvoorstellen van zijn eigen transportcommissie heeft afgeschoten.

''Wij zijn heel blij dat het huiswerk over moet", aldus een CNV-woordvoerder. FNV is naar eigen zeggen opgelucht.

Het parlement geeft geen groen licht voor onderhandelingen met de EU-regeringen en de Europese Commissie over de rij- en rusttijden, de cabotage (binnenlandse ritten door een buitenlands bedrijf) en detachering (tijdelijk personeel uit het buitenland).

Volgens EU-parlementariër Agnes Jongerius (PvdA) verslechterden de plannen de rij- en rusttijden en versterkten ze de "race naar de bodem" op loon- en arbeidsvoorwaarden. "Chauffeurs kunnen voorlopig opgelucht ademhalen: de slechte plannen gaan terug naar de tekentafel", aldus Jongerius.

Vorige week werd de transportcommissie het eens over nieuwe regels voor het internationale vrachtverkeer die een einde moeten maken aan oneerlijke concurrentie met goedkope chauffeurs. De voorstellen kunnen nu alsnog opengebroken en verbeterd worden, meent Jongerius.