'Adverteerders besteden 2 miljard euro aan het WK voetbal'

Bedrijven uit de hele wereld spelen in op het wereldkampioenschap voetbal in Rusland en dat levert geld op. Vooral reclamemakers, bier- en sportmerken verwachten meer inkomsten tijdens het WK.

Met een publiek van 3,5 miljard kijkers uit tweehonderd landen is het wereldkampioenschap interessant voor internationale adverteerders. Zij besteden zo'n 2,4 miljard dollar (2 miljard euro) aan marketing rondom het event, becijfert marketingonderzoeksbureau Zenith.

Het gaat om zowel tv-reclame als internetmarketing, want 40 procent van de kijkers zal de wedstrijd online terugkijken. Voor vier op de tien kijkers is het namelijk nacht tijdens de wedstrijden.

Het onderzoeksbureau verwacht dat vooral Chinese bedrijven een groot deel van hun advertentiebudget inzetten tijdens het WK. Persbureau Reuters schrijft dat dit voor Chinese merken het belangrijkste WK ooit wordt, ondanks het feit dat het elftal van China niet meedoet.

De Verenigde Staten besteden juist minder dan tijdens voorgaande WK's. Net als China en Nederland is het Amerikaanse team niet gekwalificeerd.

Zenith verwacht dat 65 miljoen van de marketinginkomsten naar gastland Rusland gaan.

Beleggers en bier

Ook beleggers houden het WK in de gaten. Uit onderzoek van onder meer de Europese Centrale Bank blijkt dat handelsvolumes afnemen tijdens wedstrijden. De grootste daling zien zij net na doelpunten en andere belangrijke momenten in de wedstrijd.

Wat zeker stijgt is de bierconsumptie. Analisten van Morgan Stanley onderzochten de afgelopen vier wereldkampioenschappen. Uit hun onderzoek blijkt dat het volume bier in gastlanden met 2 tot 3 procent stijgt tijdens een WK.

Winnaars

Reuters noemt de Russische marktleider Carlsberg en internationaal sponsor ABInBev nu al uit tot winnaars van het WK. Budweiser-maker ABInBev verwacht dat de bierconsumptie in Brazilië en Argentinië met 0,5 tot 1 procentpunt stijgt. Daar is het op dit moment winter en dan wordt normaal gesproken minder bier gedronken.

Morgan Stanley verwacht dat het kampioenschap daar verandering in brengt. Een finale Brazilië-Mexico betekent maximale winst voor ABInBev, aldus de analisten.

Ook Engelse pubs kunnen rekenen op meer omzet. Voor pubketen Greene King betekende het Europees kampioenschap in 2016 een omzetgroei van 3,5 procent.

Tot slot zijn de sportmerken goed vertegenwoordigd. Nike is shirtsponsor voor tien landen, waaronder Brazilië, Frankrijk en Engeland. Adidas sponsort 12 van de 32 deelnemende teams, waaronder Duitsland, Spanje en Rusland. Reuters schrijft dat adidas 52 procent kans heeft dat het bedrijf sponsor van de winnaar is.

Lees meer over:
wk
Tip de redactie