Persgroep, Sanoma en TMG gaan dataprofielen leveren aan adverteerders

De drie Nederlandse mediabedrijven De Persgroep, Sanoma Media en Telegraaf Media Groep (TMG) starten eind juni een gemeenschappelijke datadienst voor adverteerders.

Met de dienst, NLprofiel, willen de bedrijven één loket bieden waar adverteerders terechtkunnen voor datagedreven marketing. De dienst voldoet volgens de initiatiefnemers aan de nieuwe Europese privacyregels.

NLprofiel biedt adverteerders de mogelijkheid om "door middel van relevante dataprofielen eenduidig over de verschillende mediapartijen heen te kunnen plannen", aldus de drie bedrijven. De gebruikersdata zelf blijven in handen van de mediabedrijven en worden dus niet doorverkocht.

Volgens de CEO van Sanoma Media Netherlands, Marc Duijndam, kan de gemeenschappelijke data van de drie bedrijven "zich spiegelen aan grote internationale partijen, maar wel met de zekerheid van een veilige omgeving voor merken en met respect voor de privacyvoorkeuren van de consument".

De initiatiefnemers hebben samen een groot deel van het Nederlandse medialandschap in handen. TMG is het moederbedrijf van De Telegraaf, De Persgroep is eigenaar van onder meer het AD, Trouw, de Volkskrant en Parool. Onder meer NU.nl, LINDA en Story zijn eigendom van Sanoma.

Tip de redactie