Thaise horecagigant aast op NH Hotel Group

Het Spaanse concern NH Hotel Group wordt mogelijk overgenomen door de Thaise horecagigant Minor International (MINT). Bij elkaar zou zo een wereldwijd netwerk ontstaan van 540 hotels.

MINT kocht dinsdag eerst voor 619 miljoen euro het aandeel van het Chinese bedrijf HNA Group in de hotelketen. Vervolgens meldde het Thaise bedrijf in een persbericht dat er een overnamebod van 1,64 miljard euro aan zit te komen.

Met de aankoop van het HNA-aandeel krijgt MINT er vanaf september in totaal 25,2 procent van de hotelgroep bij. Eerder kocht het bedrijf al een aandeel van 9,5 procent. Als de overname slaagt, wordt er nog zo'n 65 procent aan toegevoegd.

William Heinecke, de oprichter van het Thaise bedrijf, noemde de overname in een interview met Bloomberg een "strategische mogelijkheid". "Er zit geen overlap tussen ons en NH. Zij hebben vrijwel geen aanwezigheid in de gebieden waar wij zitten."

Het doel van MINT is om na de aankoop 51 tot 55 procent in handen te houden en de rest van de aandelen op de beurs te verhandelen.

Na het bericht over het overnamebod klom het aandeel van Minor International tot het hoogste niveau sinds 2016.

Hotelnetwerk

NH Hotel Group bestaat uit 379 hotels, verdeeld over dertig landen in Afrika, Amerika en Europa. Samen met de huidige hotels in eigendom van MINT, die zich onder meer in Australië, Nieuw-Zeeland en Dubai bevinden, ontstaat hiermee een netwerk van 540 hotels.

Horeca- en vrijetijdsonderneming MINT heeft ook tweeduizend restaurants en vierhonderd winkels in bezit. Het is een van de grootste bedrijven van Thailand.

Lees meer over:
Tip de redactie