UTRECHT - De kans wordt steeds groter dat de werknemers van spoorbeheerder ProRail het treinverkeer plat gaan leggen. FNV Bondgenoten heeft de directie van het bedrijf een ultimatum gesteld om een beter eindbod voor een nieuwe CAO af te dwingen. Als ProRail daar niet op ingaat, volgt er vrijdag 17 juni een 24-uursstaking.

De vakbonden en ProRail liggen al enige tijd met elkaar overhoop over de nieuwe arbeidsvoorwaarden. Het bod dat de spoorbeheerder heeft gedaan, is afgedaan als een aanfluiting. FNV Bondgenoten, volgens eigen zeggen de grootste bond bij ProRail, heeft zijn leden geraadpleegd. Daaruit bleek dat ze bereid waren om actie te voeren. Het ultimatum loopt 10 juni om 12.00 uur af.

Acties van het personeel van ProRail, waar 3000 mensen werken, kunnen het hele treinverkeer stilleggen. De onderneming zorgt voor het onderhoud van de sporen en regelt de verkeersleiding van de treinen. Zonder toestemming van ProRail rijden er geen treinen.

"We beseffen dat de reiziger er de dupe van wordt, maar er is geen andere manier om actie te voeren tegen ProRail. Een korte werkonderbreking betekent bijvoorbeeld een grote chaos op het spoor, omdat alle dienstregelingen dan overhoop liggen", zei FNV-bestuurder T. Nijenhuis.

De bonden eisen vooral dat het gat in beloning dat nu bestaat tussen de NS'ers en de werknemers bij de spoorbeheerder wordt gedicht. Om de verschillen te verkleinen eist de CNV Bedrijvenbond 4,75 procent loonsverbetering.

FNV Bondgenoten stelt dat het personeel van beide spoorbedrijven zoveel met elkaar te maken hebben, dat het "onprofessioneel is" als ProRail onder de CAO van de NS duikt. De bond wijst erop dat het NS-personeel dit jaar en in 2006 in totaal 3 procent loonsverhoging krijgt en ProRail over dezelfde periode niet verder wil gaan dan 2,75 procent.