NEW YORK - Het noodlijdende Amerikaanse autoconcern General Motors heeft een nieuwe strategie voor zowel de productontwikkeling als de verkoop aangekondigd. Voortaan zijn alleen Chevrolet en Cadillac de enige merken die een volledig assortiment aan voertuigen bieden, zo heeft de krant New York Times vrijdag op zijn website gemeld.

Dat houdt in dat de andere zes in de Verenigde Staten verkochte merken een kleiner aanbod krijgen. General Motors (GM) voert vrachtwagens, waaronder terreinwagens, pick-up-trucks en minivans voortaan onder de merken GMC en Hummer, terwijl GM onder de merkennamen Pontiac, Saab en Saturn vooral personenwagens en de kleinere modellen terreinwagens gaat maken. Als enige GM-merk zal Buick van beide typen auto's aan de man brengen.

De krant citeert de nieuwe verkoopdirecteur Mark LaNeve. De directie van het autoconcern zou de vakbond UAW willen winnen voor haar plannen een aantal fabrieken te sluiten omdat GM al aanzienlijk meer personenwagens en vrachtauto's produceert dan het bedrijf kan verkopen.

Verlies

GM heeft in het eerste kwartaal een verlies van 1,1 miljard dollar geboekt. De fabrikant kampt op de thuismarkt met slinkende verkoopcijfers, een dalend marktaandeel, hoge verliezen en een enorme overcapaciteit.