PARIJS - Jonge luchtvaartmaatschappijen als Onur Air hebben vaak onvoldoende kennis en vaardigheden in huis om hun vliegtuigen volgens alle veiligheidsregels te onderhouden.

"Door de liberalisatie van de luchtvaart worden nieuwe luchtvaartmaatschappijen van de ene op de andere dag opgericht en verdwijnen ze net zo snel weer. Dan loop je het risico dat het naleven van de veiligheidsregels niet zo serieus genomen wordt", zei KLM-topman L. van Wijk donderdag in Parijs bij de presentatie van de jaarcijfers.

Het kan volgens hem bijvoorbeeld gebeuren dat stewardessen bij het opbergen van de bagage in de cabine zich niet aan de juiste regels houden of dat de vlieglicentie van een piloot is verlopen. "Dat heeft geen invloed op de vliegveiligheid." Het is echter wel belangrijk dat vervoerders zich houden aan de juiste procedures, stelt Van wijk. "Dat is een van de basisfactoren voor de veiligheid."

Bovendien hebben volgens Van Wijk veel landen niet de juiste mensen om toezicht te houden op luchtvaartmaatschappijen. De Nederlandse Inspectie Verkeer en Waterstaat, die Onur Air onlangs een vliegverbod heeft opgelegd, heeft soortgelijke kritiek geuit op de Turkse luchtvaartautoriteiten.

Onur Air zelf heeft altijd volgehouden dat zijn vliegtuigen veilig zijn en dat er geen reden is om ze aan de grond te houden. Van Wijk is het daar niet mee eens. "We weten dat er een aantal incidenten heeft plaatsgevonden. En in het geruchtencircuit hoor ik ook dingen. De inspectie heeft op serieuze gronden het vliegverbod opgelegd." Hij verwees de verwijten van onder meer Onur Air dat KLM achter het verbod zat naar het rijk der fabelen.

Van Wijk pleitte voor meer Europese controle op luchtvaartmaatschappijen. De internationale organisatie voor de burgerluchtvaart IATA heeft bijvoorbeeld al een veiligheidscertificaat voor haar leden in het leven geroepen. Ook is er een overkoepelende organisatie voor de Europese luchtvaartinspecties, de Joint Aviation Authorities. Turkije is daar echter geen lid van. Bovendien wil een dergelijke instantie niet zeggen dat de leden een zelfde lijn volgen op het gebied van veiligheid. In België mag Onur Air namelijk nog steeds landen.