Ruim driekwart van de Europese telecombedrijven geeft online niet duidelijk weer waar consumenten terechtkunnen met klachten. Dat blijkt uit onderzoek van de Europese toezichthouders, waaronder de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

De ACM noemt de gebrekkige klachtenafhandeling de belangrijkste bevinding uit het onderzoek. De instantie gaat de Nederlandse telecombedrijven die onderzocht zijn erop aanspreken.

Verder blijkt uit het onderzoek dat er veel misleidende informatie te vinden is op de sites van de providers. De helft van de bedrijven adverteert met gratis of goedkopere diensten die in de praktijk alleen kunnen worden afgenomen in een bundel.

Een op de drie aanbieders kan de voorwaarden van contracten wijzigen zonder de consument te informeren en zonder dat die het contract dan kan opzeggen.

De toezichthouders bekeken de websites van 163 bedrijven. Ze houden regelmatig dit soort screenings, waarbij ze steeds een specifieke bedrijfstak onder de loep nemen.

Eerder waren dat onder meer de reissector, luchtvaartmaatschappijen, aanbieders van elektronica en kredietverstrekkers.