De Zwitserse producent van luxegoederen Richemont heeft het afgelopen boekjaar met iets meer winst en een hogere omzet gesloten.

Met name in Azië, en in het bijzonder China, Hongkong en Macau, was meer vraag naar producten van het moederbedrijf van Cartier.

In Azië, exclusief Japan, viel de omzet van het luxemerk 12 procent hoger uit, ondanks negatieve wisselkoerseffecten.

Ook in Japan, Noord- en Zuid-Amerika vonden de horloges en sieraden gretiger aftrek, al was ook hier sprake van een drukkend effect door valutaschommelingen. De verkopen in Europa vielen lager uit.

De jaaromzet van Richemont in de periode tot en met maart steeg met 3 procent tot bijna 11 miljard euro. Exclusief wisselkoerseffecten was sprake van een omzetgroei van 8 procent.

De winst steeg met 1 procent tot 1,2 miljard euro. Richemont spendeerde verder meer aan het terugkopen van onverkochte horloges van winkeliers. Dit zorgde voor een extra kostenpost van 208 miljoen euro.