BRUSSEL - De verkoop van nieuwe personenauto's in Europa is in de eerste vier maanden van dit jaar met 1,5 procent gedaald, in vergelijking met dezelfde periode van het vorig jaar. In Nederland bedroeg de daling zelfs 2,9 procent. Dat blijkt uit vrijdag gepresenteerde cijfers van de koepel van Europese autoproducenten ACEA.

In april steeg de verkoop in de Europese Unie, Zwitserland, Noorwegen en IJsland wel weer lichtjes met 1,3 procent. In Nederland was er echter sprake van een daling met 1,5 procent, in vergelijking met april vorig jaar. Over de eerste vier maanden van 2005 zijn in Nederland 191.687 nieuwe personenauto's ingeschreven, tegenover 197.249 over de periode januari tot en met april 2004.

Daarmee ligt de autoverkoop in Nederland achter bij die in België, waar in de eerste vier maanden van dit jaar ruim 196.000 nieuwe wagens zijn ingeschreven. De verkoop in België daalde wel met 7,1 procent. Verder daalde de verkoop sterk in Groot-Brittannië, met 0,6 procent tot ruim 880.000.

Renault blijft het grootste merk in Europa, met een verkoop van ruim 518.000 nieuwe auto's in de eerste vier maanden van dit jaar, gevolgd door respectievelijk Opel, Volkswagen, Ford en Peugeot. Fiat ging er 16,9 procent op achteruit tot ruim 253.000 nieuwe eenheden. In april van dit jaar wist het failliete MG Rover nog slechts 2574 nieuwe auto's te verkopen, tegenover ruim 10.000 in april 2004.