Vlaams bedrijf achter Samson en K3 wil uitbreiden naar China

Studio 100, het mediabedrijf achter Samson & Gert, K3 en Mega Mindy, wil programma's gaan maken voor de Chinese markt.

Topman Hans Bourlon heeft tegen de Belgische krant De Tijd gezegd dat de programmamaker momenteel drie nieuwe formats klaarstoomt voor Chinese kijkers.

"Het is onze ambitie om op zijn minst naar de Chinese markt te kijken", aldus Bourlon, die benadrukt dat het handelsconflict tussen China en de Verenigde Staten nog roet in het eten kan gooien. "Als het tot een echte handelsoorlog komt, kan dit verhaal stranden."

Dat laatste heeft ermee te maken dat Studio 100 zijn gang naar China wil maken via het vorig jaar overgenomen New Yorkse animatiebedrijf Little Airplane Productions.

Censuur

Ook blijft het bedrijf afwachten hoe de Chinese overheidscensuur op de ideeën van de Vlaamse onderneming gaat reageren. Eerder deed China bijvoorbeeld Winnie de Poeh al in de ban, omdat de bekende beer van Disney te veel deed denken aan president Xi Jinping.

Recent moest ook Peppa Big eraan geloven bij het populaire videoplatform Douyin. De Chinese naam van het Britse tekenfilmfiguur zou te veel lijken op het woord voor gangster.

Volgens De Tijd zou Studio 100 daarom ook nieuwe programma's willen maken voor de Chinese markt. Dat voorkomt dat bestaande series als Maya De Bij en Wickie de Viking aangepast moeten worden vanwege de Chinese censuur.

Beschermend

''Het klopt dat de Chinese overheid haar fiat moet geven, maar ook in Europa zijn we erg beschermend over wat we aan kinderen laten zien'', zegt Bourlon hierover.

Hij is zelf naar China geweest om te praten met lokale coproducenten en richtte zich daarbij vooral op de videoplatforms van de grote technologiegiganten.

''Er is nog niet al te veel regulering daar. Op andere kanalen, zoals op de staatstelevisie CCTV, is de speelruimte al beperkter.''

Lees meer over:
Tip de redactie