Reclamebedrijf WPP ziet omzet dalen na onrustige periode
De omzet van het grootste reclamebureau ter wereld kwam uit op een kleine 3,6 miljard pond. De daling van 4 procent had voornamelijk te maken met wisselkoerseffecten.
Zonder valutaschommelingen was er sprake van een stijging van 2 procent. WPP presteerde daarmee beter dan in doorsnee werd verwacht.
Het is de eerste bedrijfsupdate van WPP na het vertrek van oprichter en topman Martin Sorrell. Hij moest na een bewind van ruim dertig jaar het veld ruimen na aantijgingen van misbruik en wangedrag.
Onder Sorrell groeide WPP door grote overnames uit tot een netwerk van meer dan vierhonderd marketing- en reclamebureaus.
WPP staat niet alleen door Sorrells vertrek onder druk. Investeerders vrezen dat het bedrijf steeds hevigere concurrentie van technologiebedrijven als Google en Facebook krijgt. WPP verloor de afgelopen twaalf maanden daarom een derde van zijn beurswaarde.
Opsplitsing
Analisten pleiten wegens de ongunstige vooruitzichten voor een opsplitsing van WPP. Marktonderzoeker Kantar is een onderdeel dat mogelijk zal worden verkocht.
Zakenkrant Financial Times meldt maandag dat investeerder CVC Capital de dataleverancier zou willen overnemen. Eerder deed branchegenoot Nielsen een bod op Kantar, waarin onder meer het vroegere TNS NIPO is opgegaan.