ROTTERDAM - Enkele van 's werelds meest glamoureuze parfummerken, waaronder Calvin Klein en Karl Lagerfeld, zijn te koop. De krant Financial Times meldde zaterdag dat eigenaar Unilever de divisie Cosmetics International in de etalage heeft gezet.

Een woordvoerder van Unilever wilde inhoudelijk niet reageren op het bericht. "Wij gaan nooit in op geruchten", zei hij. Zonder bronnen te noemen schrijft Financial Times dat Unilever tot 750 miljoen dollar (774 miljoen euro) kan ontvangen voor de divisie, die ook merken als Valentino, Vera Wang en Nautica produceert. Als potentiële kopers worden Procter & Gamble, L'Oréal en Estée Lauder genoemd.

De krant merkte op dat de timing voor de verkoop niet ideaal is. Sinds de aanslagen in New York op 11 september vorig jaar is de markt voor parfums aanmerkelijk teruggelopen.

Vorig jaar verkocht Unilever zijn parfummerk Elizabeth Arden met zwaar verlies aan het Amerikaanse FFI Fragrances. Destijds zei het concern zich nog te willen concentreren op een beperkt aantal topmerken als Klein en Valentino.

Unilever is bezig met de uitverkoop van zijn merken. Over blijven een groep van ongeveer vierhonderd sterke namen, die in goed moeten zijn voor 95 procent van de omzet. Nu is dat reeds procent. Dat zijn programma 'De weg naar Groei' voorspoedig verloopt, bleek onlangs bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Het concern stelde toen de winstverwachting over 2002 naar boven bij.