AMSTERDAM - Krantenuitgever PCM maakt zich op voor een reorganisatie. De vooruitzichten voor de komende jaren zijn slecht. In september moeten er concrete plannen op tafel liggen. Duidelijk is in elk geval dat er forse maatregelen komen.

PCM, uitgever van onder meer Algemeen Dagblad, de Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw, zag de nettowinst over vorig jaar dalen van 25,6 miljoen euro in 2000 naar 1,5 miljoen euro. Vooral de terugloop aan advertenties speelt het bedrijf parten. Ook voor 2003 verwacht PCM een verdere daling van advertentiepagina's.

Volgens de directie van de onderneming helpt de zogeheten kaasschaafmethode niet meer. "Eerder ligt het voor de hand om te kiezen voor nogal onorthodoxe aanpakken", aldus voorzitter van de raad van bestuur C. Smaling donderdag in een verklaring aan het personeel.

De krantenuitgever kent inmiddels een bijna volledige vacaturestop. Smaling kan nog niets zeggen over het aantal banen bij een reorganisatie verloren gaan. Ook is volgens hem nog niet duidelijk hoeveel geld deze voorgenomen maatregelen moeten opleveren.

De directie heeft als uitgangspunt dat alle kranten uit de PCM-stal een renderende exploitatie moeten hebben. Afgelopen maand zei een woordvoerder van de uitgever dat het bedrijf overweegt om zijn landelijke kranten onder te brengen in aparte business-units met een eigen verantwoordelijk voor hun financiële resultaten.

De reorganisatie wordt een van de laatste wapenfeiten van Smaling bij het bedrijf. Aan het einde van het jaar stapt hij op. Zijn opvolger wordt T. Bouwman, die nu de scepter zwaait bij Sanoma Magazines, uitgever van onder meer Nieuwe Revu en Libelle.