Sportschooluitbater Basic-Fit heeft er in het eerste kwartaal aanzienlijk meer klanten bijgekregen. In de eerste drie maanden steeg het aantal abonnees op jaarbasis met een kwart.

Het bedrijf heeft nu in totaal 1,6 miljoen abonnees, meldt Basic-Fit maandag in een kwartaalbericht.

De omzet bleef iets achter, met een stijging van 20 procent tot 92,6 miljoen euro. Volgens Basic-Fit komt dit doordat er per abonnee minder geld binnenkwam. Het grotere aandeel van Franse sportscholen op het totaal zou daar debet aan zijn, omdat de btw-tarieven daar hoger zijn.

In het eerste kwartaal kwamen er twaalf sportscholen bij. Elf daarvan staan in Frankrijk en één in Nederland. Ook in België kwam er een nieuwe sportschool bij, maar die werd direct samengevoegd met een bestaande vestiging.

In totaal heeft het van oorsprong Nederlandse bedrijf 533 sportscholen in vijf landen.

Nieuwe centra

Basic-Fit is nog niet klaar met het openen van nieuwe vestigingen. De keten mikt op de opening van 45 nieuwe fitnesscentra in het eerste half jaar van 2018 en ongeveer honderd over heel het jaar.

Het merendeel daarvan wordt in Frankrijk geopend. In dat land ziet Basic-Fit de grootste groeikansen, omdat het relatieve aantal mensen met een sportschoolabonnement daar lager ligt dan in bijvoorbeeld Nederland en België. Op dit moment staan er 171 sportscholen van Basic-Fit in Frankrijk. In Nederland zijn er 153.

Het aandeel Basic-Fit noteerde maandag kort na de openingsbel 1 procent hoger op 25,45 euro.