ROTTERDAM - Het voedings- en wasmiddelenbedrijf Unilever heeft in het eerste kwartaal de omzet en de winst zien stijgen. De omzet klom ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder met 2 procent tot 9,27 miljard euro en de bedrijfswinst steeg met 8 procent tot 1,42 miljard euro.

Dat maakte de onderneming vrijdag bekend bij de presentatie van de resultaten.

Volgens topman Patrick Cescau boekt het bedrijf vooruitgang met de plannen om de omzet te verbeteren. "Ik vind het bemoedigend dat we twee kwartalen achter elkaar zijn gegroeid en dat onze marktaandelen over het geheel genomen stabiliseren."

Het bedrijf verwacht dat de marktomstandigheden de komende maanden moeilijk blijven. "De marges blijven onder druk staan door hogere inkoopkosten", denkt Cescau. "In opkomende markten waren de prestaties beter en daar zijn de vooruitzichten rooskleuriger."

Unilever wil zich de komende maanden concentreren op herstel van de groei in Europa en de lancering van nieuwe producten die bijdragen aan de vitaliteit van consumenten.