AMSTERDAM - De Versatel-topbestuurders wilden woensdag één ding duidelijk maken. Ze waren niet naar het Hilton Hotel in Amsterdam gekomen om meer uitleg te geven over de besprekingen met Belgacom over een mogelijke overname. Toch was er een nieuwtje bij de presentatie van de kwartaalcijfers van de telecom- en kabelonderneming: grootaandeelhouder Talpa, het investeringsvehikel van mediaondernemer John de Mol, lijkt samen met het Belgische telecomconcern op te trekken.

Versatel benadrukte nogmaals dat de besprekingen zich in een vroeg stadium bevinden. Vorige week is de onderneming benaderd door Belgacom én Talpa. Vrijdag lekte het uit via de Belgische krant De Tijd, waarna Versatel zich na overleg met de beurswaakhond AFM gedwongen voelde om de besprekingen maandag wereldkundig te maken.

De beurskoers van Versatel is sinds vrijdag gestegen van 1,50 euro tot boven de 2 euro. John de Mol heeft daardoor zijn belang van 42 procent meer dan 120 miljoen euro in waarde zien toenemen.

Stilzwijgen

Financieel directeur Mark Lazar van Versatel zei niet te weten of er al overeenstemming is tussen Belgacom en John de Mol. Woordvoerders van Talpa en Belgacom hulden zich woensdag in stilzwijgen.

Duidelijk is dat voetbal een belangrijke rol speelt in de besprekingen tussen de partijen. John de Mol bezit de uitzendrechten van de samenvattingen uit de eredivisie, Versatel die van het live voetbal. Belgacom aast op de rechten in België, waar Versatel sinds 1998 ook actief is met het aanbieden van telefonie- en kabelverbindingen.

Groeimarkt

België is een groeimarkt voor Versatel, zo bleek uit de woensdag gepubliceerde kwartaalcijfers. De omzet steeg er het afgelopen kwartaal met 31 procent tot bijna 18 miljoen euro. Duitsland en Nederland zijn echter veel grotere markten voor het bedrijf. In Duitsland werd 49,7 procent van de kwartaalomzet van 177,5 miljoen euro verdiend, in Nederland 40,4 procent.

Zorgwekkend was dat de groei in Nederland stokt. Weliswaar steeg de omzet met zo'n 13 procent, maar dat was vooral te danken aan groei op de zakelijke markt. Het aantal particuliere ADSL-aansluitingen steeg maar met duizend tot een totaal van 170.000. Versatel verklaarde dat consumenten mogelijk de kat uit de boom hebben gekeken in afwachting van het voetbalaanbod. Ook het besluit om de merknaam Zon in te ruilen voor Versatel, pakte minder goed uit. "Wij zijn daar niet blij mee", zei topman Raj Raithatha.

Sinds twee weken voert Versatel in Nederland uitvoerig campagne om een supersnelle internetverbinding van 20 megabit per seconde gecombineerd met livebeelden van het komende voetbalseizoen aan de man te brengen. Tot dusver zijn er iets minder dan 10.000 aanmeldingen binnengekomen, zei Raithatha.

Versatel investeert dit jaar 170 miljoen euro om consumenten te verleiden om snel internet van Versatel af te nemen, in combinatie met andere diensten. In het derde kwartaal wil de onderneming telefonie aan haar dienstenpakket toevoegen. Eind dit jaar komen daar televisieprogramma's en films bij.

De investeringen zullen ertoe leiden dat Versatel dit jaar dieper in de verliezen belandt. Bij de presentatie van de jaarcijfers werd al duidelijk dat er tot 2007 geen nettowinst inzit. Het nettoverlies werd het afgelopen kwartaal wel teruggebracht tot 2,5 miljoen euro, afgezet tegen 7,2 miljoen euro in de eerste drie maanden in 2004. Versatel schrijft dit toe aan verdere groei van het bedrijf. Ook hoefde de telecomonderneming minder af te schrijven en pakten de wisselkoersen gunstig uit.