HELSINKI - Het Finse mediaconcern SanomaWSOY, in Nederland uitgever van onder meer tijdschriften als Libelle, Donald Duck en Marie-Claire, heeft in het eerste kwartaal van dit jaar flink meer winst geboekt. Het nettoresultaat kwam uit op 34,4 miljoen euro tegenover 26,4 miljoen in diezelfde periode vorig jaar. De omzet bedroeg 582,1 miljoen, 2,4 procent meer dan in de eerste drie maanden van 2004.

Het mediabedrijf gebruikt vanaf dit jaar nieuwe internationale boekhoudregels. Volgens de oude regels was de winst in het eerste kwartaal vorig jaar 9,8 miljoen euro. SanomaWSOY verwacht dat de Europese economie in 2005 blijft groeien. Het bedrijf rekent daarom op een omzetgroei van ongeveer 6 procent.

Sanoma Uitgevers, waar onder meer de Nederlandse tijdschriften zijn ondergebracht, gaat nog steeds gebukt onder de zware concurrentie op de Nederlandse advertentiemarkt en het gebrek aan consumentenvertrouwen. De omzet daalde van 119,3 miljoen naar 117,8 miljoen euro.