LEIDSCHENDAM - Supermarkten mogen niet meer stunten met de prijs van mixdrankjes als Breezers en Smirnoff Ice. Ook mogen ze geen wervende teksten meer in reclamefolders schrijven en moeten ze duidelijk aangeven dat ze geen alcohol aan kinderen onder 16 jaar verkopen. Met deze gedragsregels denkt het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) het alcoholmisbruik onder jongeren terug te dringen.

De supermarkten en fabrikanten van de zogeheten premixdrankjes zeggen zich net als de rest van de samenleving zorgen te maken over het drankmisbruik van de jeugd en "de uitwassen die daarmee gepaard gaan". Daarom slaan de koepelorganisatie van supermarkten en de fabrikanten nu de handen ineen.

Met Bacardi Martini, de producent van de Breezers, bestonden dergelijke afspraken al. Nu moeten ook andere fabrikanten duidelijk op de verpakking aangeven dat de drankjes alcohol bevatten.

Enkele maanden geleden deed de Stichting Alcoholpreventie (STAP) beklag bij Albert Heijn, die jongeren volgens haar te expliciet aanzette de mierzoete mixen aan te schaffen. Eind april startte de levensmiddelenbranche al een campagne om het alcoholgebruik in te perken onder het motto "Soms moet je nee verkopen".