Reeks stakingen in verschillende sectoren van start in Frankrijk

Werknemers in verscheidene sectoren in Frankrijk beginnen dinsdag met een reeks stakingen. Het is volgens vakbonden de bedoeling dat er meerdere malen per week wordt gestaakt. 

Zo zou er bij de staatsspoorwegmaatschappij SNCF 36 dagen gestaakt gaan worden tot het eind van de maand juni. Franse media melden dat op de eerste stakingsdag de meeste treinen zullen uitvallen. 

Tussen de helft en twee derde van het spoorwegpersoneel zou het werk neerleggen uit protest tegen hervormingen van de regering van president Emmanuel Macron en premier Edouard Philippe. Zij willen de onder een schuldenlast gebukt gaande SNCF hervormen en daarbij meteen de speciale voorrechten van spoorwegpersoneel afschaffen.

Slechts één op de acht hogesnelheidslijnen (TGV) en één op de vijf regiotreinen rijdt dinsdag. Ook forensentreinen naar Parijs rijden aanzienlijk minder vaak. 

Het internationale treinverkeer naar Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk wordt nagenoeg niet beïnvloed door de staking. Treinen tussen Frankrijk en Spanje, Italië en Zwitserland rijden niet.

Vuilnisophalers staken, omdat ze voorrechten willen als compensatie voor hun zware en ongezonde werk. Bij luchtvaartmaatschappij Air France wordt gestaakt om looneisen kracht bij te zetten, maar de onderneming verwacht dat meer dan twee derde van de vluchten wordt uitgevoerd ondanks de staking.

Onderwijs

Er zijn ook stakingen op universiteiten gericht tegen hervormingen die beogen de toeloop naar het hoger onderwijs in te dammen. Bij elektriciteitsbedrijven zijn mogelijk tot eind juni stakingen gericht tegen privatisering in de energiesector.

De stakingen hebben dinsdagochtend geleid tot topdrukte bij busvervoerders en uitzonderlijk lange files rond Parijs. Volgens de Franse verkeersinformatiedienst Sytadin stond er op het hoogtepunt van de ochtendspits 420 kilometer file in en rond de hoofdstad.

De spoorwegstaking is uitgeroepen voor dinsdag en woensdag. Zondag en maandag zou er dan weer worden gestaakt en daarna zouden nog acht stakingsdagen volgen in april.

Hervorming

De treinstaking worden gezien als de grootste uitdaging voor Macron sinds zijn inauguratie in mei vorig jaar. Hij zal zich wel gesteund weten door het feit dat zijn overtuigende verkiezingsoverwinning grotendeels te danken was aan zijn plannen om de arbeidsmarkt ingrijpend te hervormen. Een recente verslechtering in de kwaliteit van het treinvervoer heeft bovendien de roep om verandering aangewakkerd bij reizigers.

Lees meer over:
Tip de redactie