VOORBURG - Het consumentenvertrouwen in de economie is deze maand gestegen naar het hoogste niveau in drie jaar. Dit heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag gemeld. Vooral het oordeel over het economisch klimaat is verbeterd. Ook is er een licht hogere koopbereidheid, aldus het CBS.

Het CBS tekent daar wel bij aan dat de pessimisten nog steeds duidelijk de overhand hebben. Pas als consumenten qua economisch klimaat vooruit kijken, voeren optimisten de boventoon.

De index van het consumentenvertrouwen stond in april op min zestien. De graadmeter is daarmee sinds begin dit jaar dertien punten gestegen. De laatste keer dat een dergelijke stijging zich voordeed, was in de periode juli-oktober 1999. In 2001 was de index voor het laatst positief, wat betekent dat de zwartkijkers in de minderheid zijn.

Consumenten zijn nauwelijks van mening veranderd over hun financiën in de afgelopen twaalf maanden en over het doen van grote aankopen. Minder pessimisme over de eigen financiële situatie en het eerder genoemde optimisme over het economische klimaat de komende twaalf maanden resulteerden in de verbetering van het vertrouwen.

Het consumentenvertrouwen is belangrijk, omdat consumentenbestedingen een belangrijk deel van de economie uitmaken. Uit cijfers die het CBS onlangs publiceerde, bleek dat die bestedingen in januari en februari flink zijn gedaald. Huishoudens geven vooral veel minder uit aan duurzame goederen als auto's en elektronica.

Het CBS maakte dinsdag ook cijfers bekend over het producentenvertrouwen. Daaruit blijkt dat ondernemers in de industrie afgelopen maand pessimistischer zijn geworden. Zakelijke dienstverleners verwachten daarentegen dit kwartaal een verdere stijging van de omzet en een toename van de orderportefeuille. Sinds eind 2000 is het vertrouwen in deze sector niet meer zo groot geweest, aldus het CBS.