"Het is een gewone maandagmorgen"

DEN HAAG - Winkeliers in Nederland hebben maandagochtend nog weinig gemerkt van de aangekondigde kopersstaking door consumenten, stellen woordvoerders van Albert Heijn en MKB Nederland, de belangenorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf. "Het is een gewone maandagmorgen", aldus de zegsvrouw bij Albert Heijn.

Volgens de woordvoerster bij MKB Nederland stelt de actie allemaal niet zo veel voor en is er maandagmorgen nog niet één reactie binnen van winkeliers in het midden- en kleinbedrijf. "De actie is georganiseerd door een anoniem persoon. Bovendien is nog steeds niet bewezen dat de prijsverhogingen het gevolg zijn van het misbruiken van de euro."

Daar denkt ING Groep anders over. Die stelde vorige week dat door de invoering van de nieuwe munteenheid de prijzen in tien maanden tijd circa 1,1 procent zijn gestegen. Dit betekent dat de prijzen meer dan gebruikelijk zijn gestegen, aldus ING. Hoofdschuldigen aan het euro-effect zijn volgens de bank kappers, restaurants, snackbars, cafés en supermarkten.

CBL

Een woordvoerster van het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL), de brancheorganisatie van de supermarkten, meent dat de actie blijkbaar niet erg aanslaat. "Het valt allemaal erg mee. Onze achterban spreekt van een normale maandagdrukte." De enige last die de supermarkten volgens haar hebben van de euro, is de eurocent. De zoektocht naar dat kleine muntje in de portemonnee kost soms zo veel tijd dat de rijen voor de kassa's weer groeien en dat leidt tot ergernis bij de wachtenden.

Organisator van de actie, deejay
Boris van Zonneveld

/ECONOMIESP steunt kopersstakingEuro maakt de prijzen 1,1 procent duurderConsumenten roepen op tot kopersstaking