TEHERAN - Twee autofabrikanten in Iran, die in handen zijn van de staat, bekijken de mogelijkheden om de noodlijdende Britse automaker MG Rover te kopen. Dat heeft het semi-officiële studentenpersbureau ISNA vrijdag gemeld. Het bureau omschreef een onderneming in handen van een politicus als een derde kandidaatkoper.

"Iran Khodro en SAIPA overwegen Rover over te nemen", aldus ISNA, dat zich baseert op een niet met name genoemde functionaris van het Iraanse ministerie van Industrie en Mijnbouw. SAIPA is de op een na grootste autofabrikant in Iran. Iran Khodro is de grootste van het Midden-Oosten. Dit bedrijf wil in 2011 een miljoen wagens per jaar produceren en is begonnen met het bouwen van fabrieken in het Midden-Oosten, Afrika en de voormalige sovjetstaten.

Rover kwam deze maand acuut in geldnood, toen de Britse overheid weigerede een overbruggingskrediet vrij te geven, nadat onderhandelingen over samenwerking tussen de Britse fabrikant en een Chinees autoconcern waren stukgelopen. Rover moest uitstel van betaling aanvragen en heeft inmiddels 5000 van de ruim 6000 werknemers ontslagen.

"SAIPA is Iran Khodro een paar stappen voor in de onderhandelingen", citeerde ISNA de functionaris. Voor welke bedrijfsonderdelen van MG Rover de kandidaatkopers belangstelling hebben, meldde ISNA niet.

Een woordvoerder van Iran Khodro verklaarde dat de onderneming nog geen contact met MG Rover had gezocht. "We bespreken dit binnen het bedijf. Het is slechts een optie".

Als mogelijke overnamekandidaat noemt ISNA ook Dastaan, dat in handen is van een Iraanse politicus uit de provincie Sistan-Baluchistan in het zuidwesten van Iran. Donderdag meldde het Britse dagblad The Daily Telegraph dat hoge regeringsfunctionarissen sinds begin 2004 in Londen verscheidene ontmoetingen hebben gehad met functionarissen van de Iraanse regering.

Dat ging toen over het assembleren van ongeveer 150.000 MG Rover-wagens per jaar in Iran. Maar Dastaan zou van de afspraak over de eerste verscheping zijn teruggekomen, toen de onderneming de juiste omvang van de financiële problemen bij de Britse fabrikant duidelijk werd.