De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben vorig jaar fors minder winst gemaakt. Dat kwam onder meer door een miljoenenboete die NS opgelegd kreeg wegens fraude bij de aanbesteding van het Limburgs openbaar vervoer. 

Ook had de spoorvervoerder een jaar eerder nog een grote eenmalige meevaller. De omzet ging wel licht omhoog, onder meer door de toegenomen prijs voor een treinritje.

Onder de streep bleef 24 miljoen euro over, waar in 2016 nog sprake was van een nettowinst van 212 miljoen euro. NS had in het voorgaande jaar nog een meevaller van 117 miljoen euro uit de verkoop van panden op stationslocaties.

Fraude

Vorig jaar kreeg het bedrijf daarnaast een boete van een kleine 41 miljoen euro opgelegd door de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Volgens de toezichthouder speelde het spoorbedrijf vals bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg, onder meer door een bod neer te leggen onder de kostprijs. NS betwist dat laatste overigens en heeft bezwaar gemaakt tegen de boete.

De totale opbrengsten van NS stegen met 28 miljoen euro tot ruim 5,1 miljard euro. Er ging wel een hap uit de omzet door de verkoop van busdochter Qbuzz en een ongunstige wisselkoers voor het Britse pond, maar dat werd weer gecompenseerd door onder meer een toename van de verkopen bij de winkeltjes op stations, hogere ritprijzen en meer inkomsten uit het buitenland.

Afgesproken normen

NS voldeed naar eigen zeggen op alle afgesproken criteria aan de met de overheid afgesproken normen. Prestatiecijfers, die eerder al op voorlopige basis naar buiten kwamen, wijzen uit dat 91,6 procent van de reizigers op tijd op bestemming werd afgeleverd. In 2016 was dit nog 90,6 procent. Bij de HSL waren de prestaties eerder nog onder de maat, maar in 2017 steeg de punctualiteit licht naar 83,5 procent. Het algehele klantoordeel ging vooruit van 77 naar 80 procent.

Ook blijkt dat de OV-fiets fors in populariteit is toegenomen. Het gebruik hiervan steeg van 2,4 miljoen naar 3,1 miljoen ritten. Daarnaast ging het aantal abonnees van de Zonetaxi omhoog van 34.000 naar 44.000. Vorig jaar sloot NS tevens veel poortjes op diverse stations, om zwartrijden tegen te gaan. Inmiddels zijn op 74 stations de poortjes gesloten.

'Back on track'

NS-topman Roger van Boxtel vindt dat de NS na een moeilijke periode weer "back on track" is. Hij kijkt daarom met vertrouwen naar de toekomst en denkt ook weer aan meedingen naar regionale concessies, wanneer die beschikbaar komen.

Er staat komende jaren nog veel te gebeuren. Zo komt er nog een tussentijdse beoordeling van de prestaties van NS op het hoofdrailnet. De overheid onderzoekt ook of er van die concessie nog niet enkele lijnen afgehaald moeten worden.

Infrastructuur

Van Boxtel waarschuwt het spoor ''niet te gek te verknippen''. Hij vindt dat de NS weer groter moet kunnen worden en pleit ook voor meer investeringen in infrastructuur.

De komende decennia wordt het verkeer in Nederland waarschijnlijk alleen maar drukker. Op Schiphol zijn nu al capaciteitsproblemen. NS vindt dat het vliegverkeer over de korte afstand het beste overgenomen kan worden door treinen.

Een langgekoesterde wens bij NS is daarnaast een directe trein tussen Eindhoven en Düsseldorf. Dat zou al over een paar jaar mogelijk zijn. Waarin volgens Van Boxtel ook geïnvesteerd mag worden is een betere verbinding tussen Amsterdam en Berlijn. Tussen die twee steden rijdt nu nog geen hogesnelheidstrein.