BRUSSEL - EU-landen verwachten donderdag een doorbraak over een maximumtol voor vrachtwagens in Europa te bereiken. In nieuwe tolsystemen zou het bedrag begrensd worden tot de constructiekosten van de weg. In bergen en steden is dan een toeslag van 25 procent mogelijk, meldden bronnen in Brussel woensdag.

De regeling moet de huidige wildgroei aan systemen beperken. Duitsland heeft zijn Maut-kilometerheffing, Frankrijk zijn péage en Oostenrijk weer iets anders. In de nieuwe opzet komt de kilometerprijs globaal te liggen op de huidige Duitse en Franse tarieven.

De ministers van Verkeer van de EU-landen ruziën al ruim een jaar over dit voorstel van de Europese Commissie. Het laatst lag Frankrijk dwars. Het wilde zijn péage-systeem kunnen behouden. Daar is nu een voorziening voor getroffen. Bovendien beginnen Groot-Brittannië en Ierland het belang van de tol in te zien, blijkt voorafgaand aan de vergadering van verkeersministers donderdag in Luxemburg. Voor de invoering die in 2007 wordt verwacht, moet nog wel het Europees Parlement akkoord gaan.