DEN HAAG - Consumenten hebben in 2004 bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SCG) flink hun beklag gedaan over de dienstverlening van hun energiebedrijf. Het aantal klachten nam vorig jaar met 63 procent toe tot 1960. De frustratie komt vooral door onvrede over jaarrekeningen, meterstanden, het geschatte verbruik en schadeafhandeling na een stroomstoring.

Dat blijkt uit het jaarverslag van de SCG dat woensdag is gepresenteerd. De cijfers over 2004, het jaar waarin ook consumenten de mogelijkheid kregen zelf hun energieleverancier te kiezen, bieden energieleveranciers zoals Nuon, Essent en Eneco weinig reden tot vreugde. Het aantal klachten laat de afgelopen jaren een stijl opgaande lijn zien. Vergeleken met 2002 was er in 2003 met 55 procent ook al sprake van een forse toename.

Energiebedrijven

De bevindingen van de SCG komen voor de energiebedrijven op een ongelegen moment. Wegens de grote inkomensstijging van de topmannen van Eneco, Nuon en Essent liggen de leveranciers van gas en licht sinds enkele weken onder vuur.

De aandeelhouders van de energiebedrijven (provincies, gemeenten) willen de aandeelhoudersvergaderingen die de komende dagen op de agenda staan, gebruiken om de topmannen ter verantwoording te roepen. Een van de criteria die ze daarbij hanteren is of de energiebedrijven voldoende klantvriendelijk zijn geweest. Donderdag is de eerste aandeelhoudersbijeenkomst, van Essent in Den Bosch.

Duidelijkheid

De provincies Noord-Brabant, Limburg en Overijssel verklaarden dinsdag al volstrekte duidelijkheid van Essent te eisen. Bovendien verlangen ze dat de aandeelhoudersvergadering van donderdag openbaar is. Als de raad van commissarissen dat weigert, stappen de provincies, goed voor 65 procent van de aandelen, gezamenlijk op.

De overige aandeelhouders kunnen dan geen besluiten nemen. Essent-topman M. Boersma was vorig jaar goed voor een inkomen van 821.000 euro, inclusief een bonus van 2 ton.