Air France-KLM heeft de operationele winst, dat zijn de resultaten als alleen gekeken wordt naar de kernactiviteiten, in 2017 zien stijgen met maar liefst 41,8 procent naar 1,5 miljard euro.

Onderaan de streep heeft het bedrijf echter een verlies geboekt van 275 miljoen euro. Dit komt door een eenmalige pensioenlast van 1,4 miljard euro die het concern moet nemen, blijkt uit de vrijdag gepresenteerde cijfers van de luchtvaartmaatschappij. 

Als deze last niet wordt meegenomen, zou het luchtvaartbedrijf een winst van 1,2 miljard euro hebben geboekt. Dit is een flinke stijging ten opzichte van vorig jaar, toen Air France-KLM een winst rapporteerde van 792 miljoen euro. 

De bijdrage van KLM aan het operationeel resultaat was groter dan die van Air France. De Nederlandse tak boekte een operationele winst van 910 miljoen euro, een stijging van 229 miljoen euro.

Bij Air France kwam dit cijfer uit op 588 miljoen euro. Dat komt neer op een toename van 216 miljoen euro.

Kosten-baten

Het Frans-Nederlandse luchtvaartbedrijf vervoerde vorig jaar in totaal 98 miljoen passagiers. Dat is een groei van 5,6 procent. De omzet steeg met 3,8 procent naar 25,8 miljard euro. 

In de eerste maanden van 2018 heeft Air France-KLM de vraag zien toenemen ten opzichte van vorig jaar. Het concern verwacht een verdere stijging van de capaciteit en een verdere verlaging van de kosten.

Topman Jean-Marc Janaillac zegt in een persbericht dat Air France-KLM met de stijgende olieprijzen en "intense" concurrentie verder zal werken aan competitiviteit en kostenbesparingen.

Transavia

Budgetmerk Transavia boekte opnieuw sterke resultaten. Het aantal passagiers groeide met 11,3 procent naar 14,8 miljoen. De omzet steeg met 17,9 procent naar 1,4 miljard euro met een operationeel resultaat van 81 miljoen euro.

De vrachtdivisie van het concern zag de omzet groeien met 2 procent, als wisselkoerseffecten niet worden meegenomen, naar 2,1 miljard euro. Over alle fronten zag het onderdeel de cijfers stijgen.

Olieprijs

In de laatste maanden is de olieprijs flink gestegen en Air France-KLM moet daardoor ook meer uitgeven aan brandstof. De uitgaven aan brandstof stijgen naar verwachting met 150 miljoen euro naar 4,7 miljard euro.

Door de sterke resultaten verwacht het luchtvaartbedrijf dit jaar 2 tot 2,5 miljard euro te investeren.

Alitalia

Topman Jean-Marc Janaillac benadrukte vrijdag tijdens een toelichting op de jaarresultaten opnieuw dat Air-France KLM het noodlijdende Alitalia niet wil overnemen.

Wel erkent hij dat het bedrijf samen met Amerikaanse Delta Air Lines praat met Alitalia. Deze bedrijven werken al jaren nauw samen met Alitalia op vluchten tussen Europa en de Verenigde Staten.

De gesprekken zijn bedoeld om het Italiaanse bedrijf aan boord van die joint venture te houden. Ook wordt gesproken over het lidmaatschap van de luchtvaartalliantie SkyTeam. Er bestaat een kans dat Alitalia daar uit zal stappen.

Lufthansa

Concurrent Lufthansa heeft eerder wel interesse getoond. Janaillac stelt dat dit slecht zou zijn voor Air France-KLM, maar gaat niet in op de mogelijke financiële consequenties daarvan.

Zelf heeft Air France-KLM geen al te beste ervaringen met investeringen in het voormalige Italiaanse staatsbedrijf. De luchtvaartgroep nam in 2009 een flink belang en stak bij elkaar enkele honderden miljoenen in Alitalia, waarvan hij geen cent terug heeft gezien.

Air France-KLM moet wel opletten na de hernieuwde consolidatieslag in de Europese luchtvaartbranche niet met lege handen achter te blijven, waarschuwt KLM-topman Pieter Elbers. ''De sector is volop in beweging, we kunnen zelf niet stil blijven zitten.''