Hij gaat zich buiten de raad van bestuur als chief creative officer richten op televisie en internet

HILVERSUM - John de Mol stapt op als voorzitter van de raad van bestuur van televisieproducent Endemol. Hij hoopt binnen negen maanden een opvolger te vinden. Hij zal zich daarna buiten de raad van bestuur als chief creative officer van Endemol gaan richten op televisie en internet. Dat zegt De Mol in een interview met de Geassocieerde Pers Diensten (GPD).

Volgens De Mol is nu het goede moment aangebroken een opvolger binnen te halen. "Het is zelfs noodzakelijk wil dit bedrijf er over 25 jaar nog zijn. Met name internet biedt enorme uitdagingen. Ik verwacht dat over twee tot drie jaar ongeveer 350 miljoen euro uit de nieuwe media komt", zo zegt hij in het GPD-interview.

John de Mol en Joop van den Ende verkochten in de zomer van 2000 hun televisieproductiebedrijf Endemol voor ruim 5,3 miljard euro aan het Spaanse telecombedrijf Telefónica. Destijds is afgesproken dat De Mol zeker tot 1 januari 2006 aan het bedrijf verbonden blijft. Die afspraak blijft staan, meldt de GPD.

De Mol geeft in het interview verder aan dat een man of een vrouw uit de reclamewereld hem goed zou kunnen opvolgen. Met Telefónica heeft hij afgesproken dat hij zelf zijn opvolger mag kiezen.

Mede onder invloed van het succes over de hele wereld van het televisieprogramma Big Brother is Endemol de afgelopen twee jaar flink gegroeid. Het bedrijf heeft vestigingen in 22 landen en had vorig jaar een omzet van 900 miljoen euro.