Unilever dreigt advertenties bij digitale platforms zoals Google en Facebook weg te halen als daar dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen. Het bedrijf komt in actie als er verdeeldheid wordt gezaaid, aangezet tot haat of onvoldoende maatregelen worden genomen om kinderen te beschermen.

Het bedrijf reageert daarmee op de discussie over onder meer nepnieuws dat via sociale media wordt verspreid. Het hoofd marketing bij het Brits-Nederlandse was- en voedingsmiddelenconcern licht de beleidswijziging later maandag toe tijdens een toespraak in Palm Desert, in de Amerikaanse staat Californië.

''Als een van de grootste adverteerders ter wereld kunnen we geen situatie hebben waarin consumenten niet vertrouwen wat ze online zien'', staat in de toespraak van Keith Weed. De techreuzen moeten daarom ''stoppen met slaapwandelen'' en actie ondernemen, vindt hij.

Volgens Weed toont onderzoek aan dat het vertrouwen in de sociale media op een dieptepunt staat. Dat komt volgens hem doordat bedrijven te weinig inspanningen leveren om ''illegaal, onethisch en extremistisch gedrag en materiaal'' tegen te gaan.

''Het is in het belang van de digitale media om hiernaar te luisteren en ernaar te handelen'', zegt Weed. Voordat kijkers stoppen met kijken, adverteerders stoppen met adverteren en uitgevers stoppen met publiceren.''

Budget

Het concern achter merken als Unox, Bertolli, Axe en Dove besteedde volgens de zakenkrant vorig jaar in totaal 7,7 miljard euro aan marketing.

Sinds de levensmiddelengigant ongeveer een jaar geleden een overnamepoging van Kraft Heinz heeft afgeslagen neemt Unilever dat budget wel onder de loep. De hoeveelheid tv-commercials voor alle merken is bijvoorbeeld al teruggebracht.